2010 – Thema: Avatar – The Last Airbender

kopdimph
Ma Dimphey
Raban
Pa Raban

Foto’s (klik op foto):

18 mei 2010: geboren 7 pups

5 reuen en 2 teven
Reuen: Aang(oranje), Sokka (blauw), Iroh (geel) , Bumi (donkergroen) en Zuko (rood)
Teven. Katara (roze), Toph (lichtgroen)


Eind september 2009 is Dimphey voor de 2e maal op bezoek geweest bij Raban. We hoopten derhalve ons 2e nestje te kunnen verwelkomen.
Dit is helaas niet gelukt, hoewel ze wel alle uiterlijke kenmerken vertoonde en ook de echo een positief beeld gaf, hebben we geen pups kunnen verwelkomen.
Dus 3 maal is scheepsrecht, maart 2010, wederom gezellig bij Raban geweest en het lijkt erop dat het deze keer wel gaat lukken.

We schrijven inmiddels mei 2010 en onze dame is behoorlijk dik aan het worden, de melk druppelt er al zo nu en dan uit.

18 Mei 2010:
Zo rond 18.00 werd Dimphey onrustig en zagen we af en toe een wee. Het wilde echter niet echt vlotten.

Omstreeks 20.50 is de eerste pup geboren, daarna heeft het nog ruim een uur geduurd eer de 2e zich presenteerde.

Daarna is ze de hele nacht in de weer geweest en rond 04.30 kwam nummertje 6. Toen dachten we dat het wel voorbij was, Dimph leek er klaar mee.

Toch nog even de dierenarts geconsulteerd en die constateerde dat er nog zeker 1 niet geboren was, keizersnee dus. En rond 11.00 uur konden we nummer 7 nog verwelkomen.

 


De keuze van de namen:

Kevin is enorme fan van “Avatar, legend of Aang” dus het was al gauw beslist hoe de pups moesten gaan heten.
Op volgorde van geboorte:

Aang – reu, oranje bandje
Sokka – reu, blauw bandje
Iroh – reu, geel bandje
Katara – teef, roze bandje
Toph – teef, lichtgroene bandje
Bumi – reu, donkergroene bandje
Zuko – reu, rode bandje

Avatar: De Laatste Luchtmeester, (ook bekend als Avatar: De Legende van Aang)

Het verhaal vindt plaats in een alternatieve wereld met Aziatische invloeden, vechtsporten en manipulatie van elementen. Deze elementen zijn de elementen die men terugvindt in Oost-Aziatische, Zuid-Aziatische en Westerse culturen. De stijl van de tekeningen zijn een mix van traditionele anime en de westerse tekenfilmstijl.
De serie toont veel invloeden van met name de Aziatische kunst. Vooral de Chinese kunst en geschiedenis, het Hindoeïsme, Boeddhisme, Taoïsme en Yoga komen aan bod.
De serie zelf is getekend in anime-stijl, maar staat bekend als een cartoon daar het geen Japanse serie is. De naam Avatar komt van het Sanskriet Avatāra , wat afstammeling betekent. Volgens de leer van het Hindoeïsme manifesteren goden zich via avatars om de balans in de wereld te herstellen.
In de serie is de Avatar een manifestatie van de geest van de aarde, die ook de taak heeft de balans te bewaren. De elementen waar het in de serie om draait zijn de vier klassieke elementen die voorkomen in vrijwel elke antieke filosofie. (Lucht, water aarde en vuur)
Elke stuurkunst die hiermee samen gaat is gebaseerd op Wushu, de Chinese vechtkunst.

De serie volgt de avonturen van de luchtmeester Aang en zijn vrienden. Zij moeten de vuurheer verslaan om de wereld zoals zij die kennen te redden.
Meer info: De Legende Van_Aang

 


Aang:

Aang is de honderd jaar lang verdwenen Avatar. Voor zijn verdwijning woonde hij in de Zuidelijke Luchttempel, waar hij wegliep voor de invasie van de Vuurnatie. Aang is fysiek 112 jaar oud, maar zijn lichaam en ziel zijn geconserveerd door het ijs en mentaal is hij dus nog de twaalfjarige die gevangen kwam te zitten in het ijs. Aang is opgevoed door monniken en opgeleid tot luchtmeester, toen hij twaalf werd en er een aanval dreigde van de Vuurnatie werd Aang verteld dat hij de avatar is en dat hij dus een zware taak te vervullen had. Bang om gescheiden te worden van zijn vriend en mentor monnik Gyatso, besloot hij om te vluchten uit de Zuidelijke Luchttempel, net voordat de Vuurnatie aanviel. Hierdoor is Aang de enige bekende luchtmeester. De dag dat Aang werd bevrijd uit het ijs, was ook de dag dat hij Katara en Sokka ontmoette, zij vergezellen hem op zijn tocht om de wereld te redden. Maar voordat Aang de wereld kan redden moet hij eerst alle elementen leren sturen, gedurende de serie krijgt Aang hulp van een drietal meesters; Katara helpt hem te leren watersturen, Toph helpt hem bij het aardesturen en Zuko zal hem uiteindelijk leren vuursturen. Aang is heimelijk verliefd op Katara maar weet dit moeilijk te uiten, zichzelf in vreemde bochten wringend weet hij uiteindelijk de moed te verzamelen haar te vertellen over zijn gevoelens voor haar.

 

Sokka:

Sokka is de zestienjarige broer van Katara en de laatste krijger van de Zuidelijke Waterstam. Hij is in tegenstelling tot zijn zuster, geen stuurder en vertrouwt dan ook volledig op zijn intellect en vindingrijkheid. Sokka is de clown van de groep, hij zorgt voor de vrolijke noot in de serie met zijn bizarre gevoel voor humor en sarcastische replieken. Naast zijn jolige persoonlijkheid, is hij ook heel ernstig, hij koestert een zware wrok voor de Vuurnatie die mede verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn moeder. Zijn vader is met andere waterstamkrijgers vertrokken om te vechten aan het front tegen de Vuurnatie. Sokka is goedhartig maar niet bepaald een meesterlijk zwaardkunstenaar, echter hij krijgt les van een meester zwaardvechter die hem leert het zwaard te hanteren. Naar mate de serie vordert wordt Sokka steeds meer een kundig krijger en zwaardvechter. Hij is, wederzijds, verliefd op Suki, het hoofd van de Kyoshi-krijgers.

 

Iroh:
Iroh, de oudere broer van vuurheer Ozai en de oom van Prins Zuko, is een zeer krachtig vuurmeester, bijgenaamd: ‘Draak van het Westen’. In het verleden was hij een legendarisch generaal van de Vuurnatie; maar hij faalde bij de belegering van Ba Sing Se. In tegenstelling tot zijn broer vuurheer Ozai heeft Iroh een goede inborst, drinkt graag thee, speelt graag Pai Sho en heeft het beste voor met zijn neef Zuko. Iroh is lid van de orde van de witte lotus.

 

Katara:

Katara is de jongere zuster van Sokka, zij woont met de Zuidelijke Waterstam op de Zuidpool. Samen met haar grootmoeder Gran-Gran tracht ze het leven in de stam in goede banen te leiden. Haar moeder is gedood tijdens een aanval van de vuurnatie en haar vader is vertrokken naar het Aarderijk om daar te vechten tegen de Vuurnatie. Katara vindt samen met Sokka, Aang en bevrijden hem uit het ijs. Wanneer zij er achter komen dat Aang de avatar is, vergezellen zij hem op zijn tocht. Katara is intelligent, vriendelijk en behulpzaam, soms ook zeer moederlijk, daar zij de moederrol van haar moeder heeft overgenomen en zorg droeg over de kinderen in de stam. Katara is een zeer sterk watermeester. Ze kan water sturen, maar ook water aan bomen en planten onttrekken. Zij bezit eveneens helende krachten zoals meerdere watermeesters. Ze is ook in staat het menselijke lichaam te sturen door de aders in spieren. Enkel Katara en Hama (aflevering ‘de poppenspeler’) zijn in staat deze techniek te gebruiken, ook wel bloedsturing genoemd. Oorspronkelijk was deze techniek alleen mogelijk bij volle maan, wanneer het watersturing het best werkt, maar later gebruikt Katara deze techniek overdag, om de moordenaar van haar moeder te vinden.

 

Toph:

Toph Beifong is een blinde, zeer krachtig aardemeester. Haar ouders zijn hiervan niet op de hoogte zij beschouwen haar als zwak en weerloos gezien haar visuele handicap. Heimelijk vecht zij met de sterkste aardemeesters in toernooien voor geldelijk gewin. Ook al is Toph blind, haar andere zintuigen zijn bijzonder goed ontwikkeld, zij voelt trillingen in de grond met behulp van haar voeten, zo kan zij zich oriënteren en haar vijand lokaliseren, om die reden loopt zij ook altijd blootvoets. Zij heeft leren sturen van de aardmollen, de eerste aardemeesters. Toph is de enige die metaal kan sturen.

 

Bumi:
Bumi was vroeger een goede vriend van Aang, maar doordat Aang al honderd jaar in het ijs gezeten heeft, herkent Aang hem niet meer. Bumi herkent Aang wel en verwelkomt hem op een vreemde manier. Zodra hij zeker wist dat Aang de avatar was gaf hij hem drie beproevingen. Dat deed hij om Aang op een andere manier te laten denken. De laatste test was, dat Aang moest raden wie hij was. dat deed hij en zo mochten ze verder naar de Noordpool. Bumi komt hierna nog terug, gevangen door de vuurnatie omdat hij niets deed toen de vuurnatie aanviel. Dit wordt door zijn onderdanen gezien als dwaasheid, maar blijkt een tactische handeling te zijn, omdat Bumi op het moment van de Ecilips in zijn eentje de hele stad heroverd. Hij blijkt ook lid te zijn van De Witte Lotus, met het commentaar dat alle oude mensen elkaar kennen.

 

Zuko:

Prins Zuko, zoon van vuurheer Ozai is verbannen door zijn vader nadat hij hem heeft publiekelijk heeft beschaamd. De verbannen prins heeft één doel, de avatar vinden en uitleveren aan zijn vader opdat zijn eer weer hersteld zal worden. Zuko reist over de wereld samen met zijn oom Iroh. Zuko heeft alles over voor het herstellen van zijn eer en toont daarmee doorzettingsvermogen en wilskracht. In het begin van de serie is Zuko nog erg vastberaden om zijn eer te herwinnen, maar gaandeweg de serie begint hij te twijfelen aan zichzelf en de Vuurnatie, hij ervaart een sterk gevoel van ambvalentie. Volgens Iroh komt dit omdat hij afstamt van zowel vuurheer Sozin als avatar Roku. Iroh roept hem op in het reine te komen met zichzelf en na te denken over zijn bestemming. Later in de serie keert Zuko zich tegen zijn vader en de Vuurnatie; hij benadert Aang en zijn vrienden die aanvankelijk nogal sceptisch staan tegenover zijn transformatie maar hem later accepteren als een lid van de groep. Zuko wordt Aangs persoonlijke meester en leert hem vuursturen.Op het einde van het derde seizoen wordt hij gekroont tot vuurheer.